”Vi har kommit till insikt i ”the EAB way of doing things”
Kanada är, likt Sverige, ett land med massor av skogar och sjöar, snöiga vintrar, härliga grönskande vårar, aktiva somrar och vackra färgsprakande höstar. Båda länderna har också en förkärlek till sport och har en liberal syn på livet.
Med tanke på dessa likheter så har Kanada visat sig vara den perfekta marknaden att starta EABs Nordamerikanska dotterbolag på. Sedan EAB Nordamerika startades för nästan sju år sedan har affärerna ökat avsevärt. Vi har flyttat från lägenhetskontor till större lokaler och har sedan dess utökat vårt team med designers, kundservice, teknisk support och marknadsavdelning.
Sedan vi sålt och levererat det första systemet har utvecklingen gått snabbt. Radioshuttle™ flyttar nu hundratusentals pallar över hela Nordamerika, varje dag.
> Vilken svensk kultur har ni med er i ert arbete?
– Svenskarnas arbetssätt och inställning till affärer har försett oss med ett väldigt bra ramverk som leder till framgång år efter år. Under den tid vi har arbetat med, och hälsat på hos, EAB i Sverige har vi kommit till insikt i ”the EAB way of doing things”. Vi har verkligen tagit till oss detta och genom vår kommunikation med svenskarna kan vi fortsätta att växa tillsammans. Mer specifikt så träffas vi och FIKAR varje dag och vi pratar om annat än arbete för en stund med en god, färskbryggd kopp kaffe. Vi utövar även gemensamma aktiviteter och lägger gärna tid på våra favoritsporter, ping pong och spike ball, berättar Peter McCarthy, VD EAB Nordamerika.
> Hur är det att jobba med EAB i Sverige?
– Vi har ett fantastiskt samarbete mellan kontoren. Både när vi träffas personligen och digitalt över Teams. Vårt kontor är i huvudsak ett säljkontor och vi har fått hjälp med konstruktion, idéer och marknadspresentationer.
Under senare år har vi även kunnat hjälpa våra svenska kollegor med bland annat 3D-design och diverse presentationslösningar, det är verkligen roligt att hjälpa varandra!
– Några saker som verkligen har varit konsekvent är den höga kvaliteten och en fantastiskt genomarbetad
produkt som har sin grund i Smålandsstenar. Även om vi kan presentera Radioshuttle™ på bästa möjliga sätt, skulle vi inte ha den framgång som vi har om inte produkten levde upp till de höga krav den nordamerikanska marknaden
ställer på lösningar som denna. Fabriken och huvudkontoret i Smålandsstenar är vår allra största styrka och främsta framgångsfaktor.
”När det kommer till oss personligen så älskar vi att hänga med våra svenska kollegor. Tyvärr har inte detta varit möjligt under Covid-19, men förhoppningsvis är det över snart och vi kan träffas igen. En sak är vi säkra på – kanadensare och svenskar vet hur man har roligt”,
säger Peter McCarthy och skrattar.
> Vilken är er främsta styrka?
Kanada är USAs största handelspartner med en stark sammanflätad ekonomi och kultur. Av den anledningen kan vi bidra med vår kunskap om vad som fungerar i Kanada, USA och Mexiko. Till exempel har vi kunnat presentera
Radioshuttle™ på bästa möjliga sätt genom 3D-modeller, simulationer, presentationer och marknadsverktyg som passar den amerikanska marknaden. Vi vet vad våra kunder vill se och vi kan leverera det till dem.
Med tanke på vår mer liberala syn på livet så ser vi att vi är mer lika Sverige än vad resten av nordamerikanerna
är. Detta gör att vi representerar en bro mellan våra kunder och EAB.
> Vad tycker ni är det bästa med Radioshuttle™?
– Affärsvärlden ÄLSKAR produkter som löser deras problem. Radioshuttle™ är snygg, lätt att hantera, och den håller. Det är spännande att se hur förväntansfulla kunderna blir när de förstår konceptet och sen får se hur det kan bli en del av deras verksamhet, berättar Peter.
– Det bästa med Radioshuttle är att det är en så enkel lösning. Vi kan designa, tillverka och verkställa projekt med en fantastisk kontinuitet med anledning av denna enkla design. Användningen av Radioshuttle™ har blivit en succé med tanke på dess enkelhet, berättar Blake Dawson, designchef och projektledare EAB Nordamerika.
> Vad har ni stött på för utmaningar?
Att testa våra produkter och se till att de följer nordamerikanska standarder. Att förstå komplexiteten med frakter mellan kontinenterna, storleken på den nordamerikanska marknaden och acceptansen av vår produkt var utmaningarna under de första åren. För varje utmaning som vi har stött på har våra kollegor i Sverige alltid varit extremt stöttande och de har alltid varit villiga att hjälpa oss. Det har gjort stor skillnad för vår framgång!
> Hur ser planerna ut för framtiden?
För att kunna fortsätta att växa behöver vi öka vår kapacitet i att kunna ge kunderna god service genom hela säljprocessen. Mer design, förfrågningar, utbildning och stöd behövs också. Detta kommer sedan att leda till bättre lösningar, ett mer automatiserat arbetssätt, och att vi i ett växande team kan ta oss an framtida utmaningar, säger Peter.