You are using an outdated browser, we highly recommend that you use a modern browser (Chrome, Firefox, Edge etc.) to get the full experience of this website.

Det som 1974 började som ett enklare postorderföretag med försäljning av byxor och pippitröjor i en källare i Älvsered, har idag utvecklats till ett av Sveriges största e-handelsföretag inom jakt- och friluftskläder.

Och siffrorna talar sitt eget tydliga språk. 700 000 unika kunder har handlat via Engelsons e-handel senaste åren. 2023 lämnade inte mindre än 800 postlastbilar, fyllda med Engelsonsvaror, företaget för vidare distribution ut till kund. Nu står ett cirka 28 000 m2 stort nybyggt logistikcenter klart i Falkenberg för att ta logistiken till en ny nivå. Ett imponerande lager som vi på EAB fått förmånen att bygga och inreda för att uppfylla dagens och framtidens behov.

När vi träffar Stefan Engelson, ägare och VD på Engelsons, berättar han att han övertog företaget 1998 av sina föräldrar Gun och Arnold. I samband med detta flyttades också postorderföretaget från Älvsered till Falkenberg, där man även öppnade en butik. Som den entreprenör han är, ansåg Stefan att det är viktigt att hela tiden utvecklas och ”hänga med”. Detta gjorde att Engelsons var tidigt ute, redan 1996, med att ha en egen internetsida.

Verksamheten växte och 2010 flyttade Engelsons till helt nya lokaler som skulle täcka det ökade behovet av ändamålsenliga ytor för lager, butik och kontor. Efter ytterligare en utbyggnad 2014, och successivt kompletterande med externa lager på fyra olika ställen, beslutade man 2022 att bygga ett helt nytt logistikcenter utmed E6:an i Falkenberg. Idag omsätter företagets 130 medarbetare närmare 600 MSEK. I grunden är det dock mycket som är sig likt.

Alla ska ha råd att vistas utomhus


– Jag har varit med i verksamheten sedan barnsben och hela tiden känt en arbetsglädje i det jag gör och den lusten har jag översatt bland annat i utveckling av företaget på olika sätt. Till hjälp har jag haft lojala och mycket kompetenta medarbetare, varav flera har funnits med under hela
resans gång.

– Det kan tyckas att vi vuxit snabbt, men det har inte varit målet. Vi har inte haft bråttom, utan velat känna oss säkra i varje nytt steg som vi tar. För oss har det varit viktigt att aldrig gå ifrån grundtanken i företaget och det innebär att vi lyssnar på vad kunden vill ha. Sedan ser vi till att leverera det på snabbast möjliga tid med funktion, kvalitet och bästa service till priser alla ska ha råd med. Vi människor mår bra av att vara utomhus och det vill vi verkligen uppmuntra.

Helhetsgrepp i Falkenberg

Stefan tydliggör värdet av att lyssna på kunden bland annat genom att själv vara mottagare av de rosor och det eventuella ris som kunden vill förmedla efter att ha varit i kontakt med Engelsons på ett eller annat sätt. För kontroll i alla led är en viktig del i Engelsons framgångskoncept.

– Vi har ett helhetstänk där vi har kontroll över alla delar och där vi själva äger alla beslut. Vi måste förstå vad vi gör och varför. Vi har därför samlat inköp, design och produktutveckling här i Falkenberg. Våra fyra egna varumärken ser vi till att ständigt utveckla med nya plagg och funktioner. All tillverkning sker i Kina med leverantörer som vi känner väl och har handplockat för att kunna garantera bästa möjliga kvalitet.

Dags att skala upp fungerande logistikkoncept

– Planerna om ett nytt lager har funnits under lång tid och framförallt har det varit opraktiskt att ha lager placerade på fyra olika ställen runt om i Falkenberg. I grund och botten är vi väldigt nöjda med det logistikkoncept vi har idag, som till 90 % bygger på lagerhantering i hyllställ. Vi bestämde därför att behålla grunden, men skala upp det ordentligt.
Att automatisera det nya lagret har inte varit aktuellt för Engelsons, som jobbar med kollilager där alla varor plockas för hand.

– För oss blir det effektivare att inte lagra för högt. Vi har därför satt en maxhöjd på 3, 5 meter, vilket är en bra höjd för hyllställslagring. Vi har också väldiga säsongsvängningar som gör att det är mer ekonomiskt att kalla in extra personal vid behov för att möta topparna, än att ha robotar som står stilla stora delar av året. Det finns med andra ord ingen anledning att automatisera för automatiseringens skull. Människor är dessutom mer flexibla och trevliga att umgås med, säger Stefan och skrattar.

Lokala leverantörer

– När vi valt leverantörer till vårt nya logistikcenter har vi försökt att i så stor utsträckning som möjligt använda lokala entreprenörer, gärna företag som vi har tidigare anknytning till. EAB räknas definitivt till ett av dessa då vi använt EABs lagerinredningsprodukter sedan lång tid tillbaka och är väldigt nöjda med samarbetet. Därför fick de denna gång även leverera själva huset till den nya anläggningen i Falkenberg.

– Det är ett imponerande projekt på cirka 28 000 kvadratmeter som vi fått förmånen att bygga åt Engelsons. Vi har levererat och monterat stålstomme, takplåt, väggar och bjälklaget till anläggningen, säger Martin Mårtensson, försäljningschef på EAB Stålbyggnader.

– EAB har gjort ett fantastiskt jobb under hela projektprocessen. De har till och med varit färdiga tidigare än beräknat. Vi vet av erfarenhet att de håller hög kvalitet i alla led och det känns bra att de tillverkar allt i egen regi i Smålandsstenar. Niclas, som är projektör på EAB, har varit lyhörd
och visat stor förståelse och anpassningsvilja när vi gjort ändringar under resans gång.

Anders Lundgren, logistikchef på Engelsons.

Flytande lager med 150 000 kolliplatser

– Flexibilitet och effektivitet är våra honnörsord då vi jobbar med så kallat flytande lager, vilket innebär att artiklar får nya lagerplatser varje gång en ny inleverans ska lagerläggas.
Vi har därför överdimensionerat lagret för att skapa flexibelt utrymme och luft för den speciella produkthantering vi har med 10 500 olika artiklar, ett buffertlager på 150 000 kolliplatser och 18 500 plockplatser. Lagringen sker i fyra delar som startar med en inleverans som går direkt till ett buffertlager, sedan tas artikeln till en plockplats och därifrån till packning för vidare utleveranser
till e-handelskunderna, eller till den egna butiken några kilometer från det nya lagret. I lagerprocessen ingår även moment med sorteringsfunktioner både vid in- och utleverans.

– En del i vårt åtagande har varit att återbruka befintliga hyllor från Engelsons externa lager, samt det lager de har i anslutning till butiken. Närmare bestämt 14 500 hyllplan och 16 000 meter hyllstolpar som vi monterat ner och sedan upp igen i det nya lagret. Vissa har vi behövt bygga om
något för att passa in i den nya anläggningen, säger Niclas Svensson, projektör på EAB Lagerinredningar.

Redo för framtiden

Det nya buffertlagret är nu redo för alla in- och utleveranser. Vecka 35 flyttar pack-o-plock-enheten in. Det är ett svindlande stort lager, i synnerhet om man jämför med den källare på 25 m2 där verksamheten började.

– Man tänker alltid att vi tagit till så att det räcker ett tag, men vi tar en dag i taget och ser vad framtiden bär med sig. Vi har ju bara täckt upp en liten del av Sveriges behov av outdoor-kläder än så länge. Och den 90 000 kvadratmeter stora tomten är bara bebyggd till en tredjedel, avslutar Stefan med ett stort leende.