Portar till tågdepån i Nässjö
Ny tågdepå och nya tåg. Satsningen i Region Jönköping går som på räls inför det regionala målet att fördubbla resandet med tåg till 2035. Den nya tågdepån i Nässjö ska stå klar under andra delen av 2023 och bygget är i full gång. EAB är stolta över att ha levererat portar till detta unika projekt.
De nya Krösatågen och den nya tågdepån är den största satsningen på tågtrafiken i Jönköpings län i modern tid. Depån tar cirka 35 000 m2 i anspråk och kommer innehålla fyra verkstadsspår, ett tvättspår, två städplattformar, lager, verkstad samt kontor och personalutrymmen.
– Vi har levererat portarna till depån, vilket har varit ett väldigt roligt projekt. Det är alltid kul när det blir lite specialtillverkning! Vi verkar ju själva i Jönköpings län, och kommer se effekten av det här bygget på nära håll, säger Niklas Videll, säljare och projektledare på EAB Portar.
Viktig satsning för framtiden
Moderniseringen av kollektivtrafiken i regionen är en viktig satsning för framtiden och för klimatsmarta och bekväma resor. 28 nya tåg är beställda till Krösatågen, varav nio ska till Jönköpings län. De flesta är eldrivna, men några går även att köra på fossilfritt bränsle. Tio av de befintliga tågen kommer fortsätta att vara i bruk. Eftersom de nya tågen är längre än de nuvarande samt har en annan placering av sin tekniska utrustning, räcker helt enkelt inte den gamla tågdepån längre till.
– Detta är en totalentreprenad som genomförs i partnering mellan oss på NCC och RJL Tågdepån Nässjö AB. Det är alltid roligt att jobba med EAB – ni håller genomgående en hög kvalitet i utförande, är serviceminded och har stor seriositet i det ni gör. Vi ville ha en ramport och eftersom vi köpt era portar till tidigare projekt och vet att ni håller vad ni lovar, gjorde både det och att priset var konkurrenskraftigt, valet enkelt.
Linus Greén, platschef på NCC Sverige, Avd. Building Sydost.
Erfarenhet av den här typen av port
Alla portar är helglasade, utom den översta delen. Där har man anpassat ett uttag för skenan som förser tåget med ström. Porten levereras med en anpassad ram, där en skiva av polykarbonat sitter över själva uttaget. När porten är monterad skär man ut ett spår i skivan för att få så exakt passform som möjligt.
– Vi har erfarenhet av att tillverka den här typen av port sedan tidigare, så det är en beprövad konstruktion som vi vet fungerar. Polykarbonatskivan gör att porten aldrig kan bli strömförande. Vi har levererat portar till den befintliga tågdepån i Nässjö, men även till Göteborg och till Finland, säger Niklas.
Av portarna som levererats är fyra stycken till verkstadshallarna och en till depåns tvätthall. En port monterad i en tvätthall ställer höga krav på korrosionsskyddet. Stommen till alla våra portar består av svetsade och galvade fyrkantsrör, som sedan blästras lätt innan lackering. Detta gör dem lämpliga för tuffa miljöer, samtidigt som det ger kunden möjlighet att få porten i precis den kulör de önskar.