Makita valde EAB
Makita framtidssäkrar sig själva för tillväxt genom att optimera sitt lager. Sedan 1991 ligger Makitas danska huvudkontor i Horsens och idag är de mer än 70 anställda. Makita är ledande inom elverktyg och tillbehör och detta kräver naturligtvis en hög servicenivå. Leveranser över natten är en av hörnstenarna, vilket endast är möjligt med ett toppeffektivt och välfungerande lager.
Sedan 1991 ligger Makitas danska huvudkontor i Horsens och idag är de mer än 70 anställda. Makita är ledande inom elverktyg och tillbehör och detta kräver naturligtvis en hög servicenivå. Leveranser över natten är en av hörnstenarna, vilket endast är möjligt med ett toppeffektivt och välfungerande lager.
Under de senaste 24 åren har logistikchef Erik Boldt sett till att lagret fungerar lika effektivt som en nyladdad Makita 18V slagborr LXT. Därför var det också hans uppgift att hitta rätt leverantör till lagerinredningen.
Den goda dialogen var avgörande
Erik har redan tidigare haft en bra dialog med Jes Hedelund Boelt på EAB i Danmark och det goda samarbetet har fortsatt under de nästan två år som gått från att den nya byggnaden låg på ritbordet tills de första pallarna kommit på plats i det imponerande lagret på 17 000 m2 och 12 000 pallplatser. För Erik var det inte bara en fråga om pris och att få den lösningen som gav plats för så många varor som möjligt. Han betonade att det var viktigt att ha en god personlig relation med leverantören, vilket i slutändan blev avgörande för Makitas val av EAB som partner.
Anti-kollapskonstruktion visar styrkan vid kollision
Kort efter att den slutliga installationen var gjord, testades säkerheten i ställaget i skarpt läge. En av lagrets erfarna lastbilschaufförer körde in i en av pallställsraderna i hög hastighet. Den här typen av olycka hade kunnat få stora konsekvenser om den inte begränsats av ställagets energiabsorberande konstruktion. Att även den minsta del, som muttrar och bultar, är väl dimensionerade i EABs ställage, minimerar skadorna när olyckan är framme. De pallar som inte direkt berördes av påkörningen förblev oskadda i ställaget och skadan reparerades av EAB inom en vecka.
Förutom att skapa ökad trygghet och underlätta det interna arbetet har investeringen också ökat servicen till kunderna, så att Makita kan fortsätta ligga steget före sina konkurrenter när det gäller service och leverans. Sammantaget har det varit en stor vinst för Makita att optimera sitt lager.
EAB har varit med under hela processen och levererat pallställ, nät och påkörningsskydd. Dessutom har EAB naturligtvis också ansvarat för installationen och hanterat efterföljande serviceinspektioner.